Betalning av hyra

Du är alltid skyldig att betala din hyra nedan nämner vi tre sätt på hur du betalar samt vad som sker om du inte betalar i tid.

Har du ingen hyresavi?

Du är alltid skyldig att betala din hyra oavsett om du inte har fått någon hyresavi. Har du ingen hyresavi kan du maila oss på info@smalandsbostader.se så mailar eller skickar vi ut en ny avi. 

Betala hyran

Hyran ska betalas senast sista vardagen före början av varje kalendermånad till bankgiro 5954-5699, Smålandsbostäder AB. Det innebär att ex. Jan hyran ska vara betald senast den sista Dec.

Att missa betala hyran vid enstaka tillfällen är mänskligt men händer det flera gånger riskerar man att förlora lägenheten.

Det finns tre sätt att betala din hyra på

Vi kan erbjuda att skicka hyresavierna via mail.

Att betala din hyra med autogiro är ett enkelt och smart sätt att hålla koll på fakturor och förfallodatum. Väljer Du att betala med autogiro drar Smålandsbostäder AB rätt hyra den sista dagen i varje månad. Det enda du måste göra är att ha koll så det finns rätt summa som ska dras på kontot, dagen före förfallodagen.
Vi hjälper dig att fylla i blanketten och anmäla till banken. 

Du får dina fakturor hemskickade till dig. Varje kvartal skickar vi avier för tre månader, t.ex. i mitten av Dec får man Jan, Feb och Mars avierna skickade till sig.  Ange alltid rätt OCR-nummet vid betalning.

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Den som inte betalar sin hyra får ett inkassokrav. Hyresgästen får då även betala inkassokostnad som just nu är 180kr.

Samtidigt läggs det på en dröjsmålsränta enligt räntelagens bestämmelser. Om betalning inte sker kan ärendet i nästa steg lämnas till Kronofogdemyndigheten för ett betalningsföreläggande. Hyresgästen riskerar att bli avhyst från sin bostad eller lokal samt få en betalningsanmärkning.

Den rättsliga hanteringen med betalningsföreläggande, stämning och avhysning kommer att handläggas av Capway. Kostnaden för den hanteringen regleras också i lag och belastar dig som hyresgäst. Om du får ett Inkassokrav från Capway och har frågor angående saldo måste du vända till dig direkt till Capway. Capway Kundtjänst 010-198 91 20 

Gör en felanmälan

Har du upptäckt ett fel i din fastighet? Gör en felanmälan nedan.